söndag 25 oktober 2009

Thomas och Carolina skriver noveller

Mannen med de fem stegen
- en kärleksberättelse

Vid det första steget kände jag hur höstvädrets dugg i dimman förlöstes ut ur ett rus som bara går att få av fem öl, en vinare och ett glas glögg. Kärlekspilarna sköt in i mig som en nyfött barn med konformat huvud förlöses ut moderns livmoder som en projektil in i läkarens famn. Det var höst. Hans väsen likades mest av en sensommarnatt i mars, hans ansikte likandes vid Brad Pitt vid 1989 års oscarsgala, dyster men ändå erotisk. Han ögonbryn växlade mellan förtvivlan och obotlig psoriasis.

Vi det andra steget visste jag att jag vill bära hans avkomma. Förlösa det som en nyfödd kalv i Anderslöv som sätter sina klövar i det nyklippta gräset som på en fotbollsplan, fast utan sträck.

- Ta mig, älska mig, skrek mina lemmar som i en dusch av sillar i det nordamerikanska havet vid Florida.

Vid det tredje steget såg jag något i hans ögon. Var de besvärade, var de lyckliga. Hur vet jag, hur vet han? Hur vet någon alls. Ingen visste att vi skulle bli älskare i en när framtid. Visste han? Endast tomten är vaken.
Han lugn frös mig till is. Det var sommar i mina skor men fastklistrade mot asfalten som bara går att få till vid utomordentliga välutbildade vägarbetare. Det rök. Varför rök det? Var det min själ som försökte fly från min kropp som ett one night stand kl fem på morgonen, smygandes men ändå inte smidig, men för den andre en ny orgasm. Kanske en fejkorgasm. Vem vet? Endast tomten är vaken.

Vid det fjärde steget krossades mina bröllopsplaner som bestod av liljor och en vit häst vid namn Spektor Windcraft Suspensoar den tredje som vunnit elitloppet 23 gånger i år. I mina drömmar, men vad är drömmar egentligen? Vem vet?
Han tappade någonting. En del av hans själ? En del av hans tanke? Eller var det en femkrona? Nej. En lyckopeng tänkte jag och ville fånga den genom vinden av min tankekraft om jag inte hade suttit fast i mina skor. Varför har vi skor? Egentligen? Har tomten skor?

Han böjde sig ner och där var det. Stirrade mig i ansiktet som en eldgaffel i mormors kammin. Som en fjäder i olja. En vitlök bland lavendel. Hans H&M kalsonger stack upp lika så som de stack mig i ögonen. Hur kan man sjunka så lågt. Det skaver ju i skrevet. En fattig man.

Vid det femte steget visste jag att vår kärlek var förlorad. Som en fotbollsmatch mot Danmark. Jag var berusad av ångest och hat. Va äcklig han var. Han var ful. Endast tomten är vaken.

Slut punkt

1 kommentar:

  1. Hej!

    Vi heter också thomas och carolina och hittade hit genom att googla våra namn.

    Hej då!

    T & C

    SvaraRadera