onsdag 17 februari 2010

Jag gillar 118 100

Idag glömde jag helt bort mitt huvudämne psykologi och fick vända mig till mina vänner, 118 100.

Carolina skriver: Vad heter den syndrom som uppmärksammades efter att soldater från USA kom hem från Koreakriget och vågade inte sitta med ryggen fri i skräck om att bli påhoppade?

118 100 svarar: 118 100 tror du åsyftar (fint ord) stridsutmattning som uppkommer i samband med en lång tids psykiska påfrestningar. När man är drabbad av det så man kan (obs, dom skrev så) bli kraftigt förvirrad, uppträda osäkert i det avseende att man inte vet vad som rätt eller fel (obs, fortfarande dom som skriver så) samt att inte veta vad man gör. Man kan även bli handlingsförlamad, få stora problem med att fatta beslut samt extrem utmattning. Vill du ha nästa fråga gratis? (sen kommer det någon hemsideadress)

Carolina svarar på svaret: Jag kom på att det jag sökte var post-traumatiskstess syndrom. Tack ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar