måndag 31 januari 2011

Klass

Något som många verkar hänga upp sig på och inte riktigt veta hur de ska förhålla sig till är klass. Varför tjatar alla om klass?
Första gången jag blev riktigt medveten om klass var faktiskt när jag läste en bok av en kvinna som gått på samma gymnasieskola som mig (flera år tidigare) och påpekade att det fanns en stor skillnad mellan Trelleborgsungdomarna och Skanör/Falsterboungdomarna. Det kan jag hålla med om eftersom Vellinge kommun är just Vellinge kommun. Det finns fler höginkomsttagare där än i Trelleborgs kommun.
Jag visste att folk hade olika inkomst och kanske olika förutsättningar men jag har aldrig hört någon vuxen under min uppväxt påpeka en speciell klass som vi eller någon annan tillhörde. Morfar var murare, mormor var undersköterska, farfar var pälshandlare och farmor jobbade på posten.
Mina föräldrar utbildade sig och jag och min bror utbildade oss. Har vi då gjort en klassresa?
Vad spelar det för roll? Varför är det så viktigt att definiera medelklass, arbetarklass och överklass? Varför skulle något av det vara fulare eller finare?
När jag jobbade på SR i Malmö förra sommaren hade jag med mig stekt falukorv med potatismos till lunch. En bra lunch enligt mig. Men så kom det en liten tekniker för P3 och satte sig vid mig och sa "Falukorv? Vilken arbetarlunch!" Jaha, tänkte jag. Min kontring var "Ja, men jag arbetar ju här, vad gör du?".
Skulle det vara mer fint att jobb på SR än posten? Vad fan spelar det för roll? Vill du utbilda dig så utbilda dig, vill du inte det så skit i det! Tjänar du bra med pengar så du kan leva så är väl det viktigare än klass? Jag blir så förbannad!

/Carolina Svensson -klasslös

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar