torsdag 8 april 2010

Mitt möte med Malmös kriminella

I går delade jag taxi med en komiker från Göteborg efter en stimulerande tid med komikerna som uppträdde på Oslipat. När vi stod och sa adjö till alla hörde vi ett krash på nobelvägen utanför Tangopalatset. Mycket riktigt var det en bilolycka med två bilar, ingen kom till skada men polisen kom dit. Plötsligt kom det en massa taxibilar så vi haffa en och då visade det sig att chauffören hade kört dit för att se om det va hans polare som krockat och MYCKET RIKTIGT. Han gjorde peace tecknet till killen som precis blivit tagen och sa att han kände honom, men han va kriminell.
- Är det Black Cobras, frågade jag ganska taget ur luften.
- Ja, han är typ en av ledarna, svarade taxikillen.
- Ni äter ju bara kakor, sa jag och skrattade högt. Är du kriminell?
- Jag? Nej nej, men dom andra är farliga, svarade han snabbt.
Black Cobras rånade för någon månad sen en kakbil men blev tagna med byxorna nere när dom satt och fika. Chauffören verkade uppskatta min humor.
- Följde polisen smulorna, fortsatte jag.
- Vart kommer du ifrån, frågade göteborgaren som annars heter Niklas Andersson.
- Palestina, svarade taxikillen.
- Jaha, mina kompisar kommer från Makedonien, Iran (och nått annat land), sa Niklas och började rabbla olika fraser på olika språk.
Varför kan man fråga sig när varken jag eller den palestinska taxikillen förstod.
- Allt du behöver kunna i Malmö är Habibi, jalla jalla och "bollen är rund allt kan hända", sa jag.
- Ja, det är rätt, det är allt! Skrattade taxikillen.
Senare försökte jag skoja mer och säga att han körde en omväg och skulle stänga taxametern. Han körde ingen omväg men jag kände att vi va på den nivån att vi kunde skoja med varandra.
- Vilka taxibolag ska man akta sig för i Malmö, frågade Niklas.
- Svarttaxi, sa jag och fnittrade.
- Nej, 97, svarade taxikillen.
- Vilken är detta, frågade jag.
- 97.
Vi skrattade gott. Betalade och skildes åt som vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar