lördag 3 april 2010

Svensk Damtidning 4ever

Varje gång jag är hemma i moderbyn lusläser jag Svensk Damtidning för att kunna hänga med när kvinnorna i släkten drar igång med sitt skvallersnack. Veckans tidning kartlägger alla smeknamn som kungabarnen har samt deras vänner när jag snubblar över detta. Jag citerar:
Prins Carl Philip - Kallas Lippi av både vänner och familj. Vissa använder också förkortningen CP.

.....

Är inte det lite väl magstarkt? Mobbing inom kungafamiljen! SKANDAL!

Ni kanske även känner igen namnet Noppe? Noppe är en nära vän till kungen som egentligen heter Carl Adam Lewenhaupt. När han var ett år tittade hans mamma på honom och sen på hunden som hette Noppe och tyckte att dom var lika. Därav fick han smeknamnet Noppe.
Jag är bara glad att mina föräldrar inte tyckte jag var lik våra katter när jag va liten. Vi hade en som hette Snurre och en som jag döpte till Fläcken vid en mycket ung ålder. Mycket logiskt, hon hade en svart nos och vit runt om, som en fläck. Vi hade även ett stående skämt när hon inte kom hem på kvällarna: Ariel har varit här, Fläcken är borta. Mycket humoristiskt.
Jag fick smeknamnet Carro vid tidig ålder, inte så konstigt kanske. Min kompis Emelie kunde inte uttala mitt namn helt så hon drog slutsatsen att Carro var enklare. Däremot kunde hon säga mitt namn varje gång hon ringde hem med frasen: ”Hej det är Emelie, är Carolina hemma?”. Men hon kunde inte säga Carolina på beställning.
Däremot är jag döpt efter North Carolina där mina föräldrar och bror bodde när jag låg i magen. Fiffilurigt.
Ni kan ju själva räkna ut vem som är Fläcken, vem som är Snurre och vem som är jag. Kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar